Työnohjaus on alun perin määritelty ja kehitelty haastavaa asiakastyötä tekevien ihmisten tueksi. Nykypäivän jatkuvassa kasvavassa haasteiden kokonaiskentässä työnohjaukselle on todellakin tarvetta.
Erityisesti ihmiset tarvitsevat töissään kahdenlaisia asioita työnohjauksesta: ratkaisuja haasteisiin sekä vastauksia siihen, miten haasteita jatkossa tulisi vähemmän ja miten niitä paremmin voisi kohdata? Oma koulutuspohjani ja taustani työnohjauksesta antaa valmiudet käsitellä laadukkaasti molempia asioita.
Ratkaisukeskeinen viitekehys pyrkii aina siihen, että ratkaisu löytyy tavalla tai toisella. Vaikka on tarkoituksenmukaista joskus työnohjauksessa myös "päästää höyryjä" ulos, on työssä vielä oleellisempaa päästä eteenpäin, löytää ratkaisuja ja suunnata tulevaisuuteen. Juuri tähän asiaan ratkaisukeskeisyys hyvin ohjattuna vastaa.
Työ herättää myös paljon tunteita. Juuri tämä on oikealla tavalla käytettynä todella vahva työväline. "Miksi joku asia tai ihminen herättää minussa tälläisen tunteen? Mitä se kertoo minusta itsestäni? Mitä voi itse muuttaa omassa toiminnassani? Kun tehdään haastavaa asiakastyötä, on myös tärkeä pohtia omaa käyttäytymistä. Ei itseään syyllistäen, eikä myöskään ylistäen, vaan viileän ammatillisesti pohtien. Ja tämä taas onnistuu vain ja ainoastaan hyvän itsetuntemuksen kautta. Itsetuntemus on nykypäivän työmaailmassa mielestäni keskeinen työväline joka taas mahdollistaa mahdollisimman hyvän oman persoonan käytön.
Työtä jota voi oikeastaan tarkastella kahdesta eri suunnasta. On hyvä oppia ymmärtämaan asiakkaan haastekenttiä ja antaa heille konkreettisia keinoja ja työvälineitä. Aina tämäkään ei valitettavasti riitä. Silloin saattaa olla ainoana keinona tutkailla ja muuttaa omaa suhtautumista ja ajattelutapaa. Siihen työnohjaus on mitä merkittävin työväline.